Sabtu, 20 Februari 2010

Antara 12 Rabiul Awal dan 14 Februari

Pada Jumaat depan bersamaan 12 Rabi'ul Awal tahun hijriah adalah hari kelahiran Nabi Muhammad SAW mengikut kalender Islam. Umat Islam di seluruh dunia akan menyambut ketibaan tarikh itu dengan pelbagai aktiviti bersesuaian.

Di Malaysia antara aktiviti yang sangat popular sejak beberapa lama ialah perarakan, selawat, merhaban, berzanji, dan lain-lain.

Buatlah aktiviti apa pun yang termampu, asalkan ia tidak melanggar garis panduan yang ditetapkan syariat, terutama yang telah digariskan oleh para jumhur ulama .

Umat Islam mesti mengingati tarikh ini lebih dari mengingati tarikh lain seperti `valentine day' dan harus lebih menyambutnya dari menyambut hari valentine yang jatuh pada 14 Februari setiap tahun.

Hari valentine mengikut pendapat para ilmuan Islam ia bercanggah dengan akidah Islam, kerana ia `mendewa-dewakan' seseorang yang tidak dibenarkan syarak . Maulidir Rasul ialah hari mengingati kelahiran Nabi Muhammad SAW -seorang Nabi dan Rasul.

Oleh itu , pilihlah hari kelahiran Nabi dan Rasul SAW kerana dia membawa kepada kita nur hidayah Islam dan iman. Di hari akhirat nanti, insya Allah dia akan bersama umatnya , termasuk kita .

Tiada ulasan: