Isnin, 15 Februari 2010

Jangan biarkan isu tidak mahir dalam 3M berpanjangan

Amat terperanjat dengan laporan yang mengatakan sekarang ini terdapat lebih 60 peratus pelajar sekolah rendah tahap I belum memiliki kemahiran 3M (mambaca, menulis dan mengira). 3M adalah matlamat penting dalam kurikulum baru sekolah rendah (KBSR) yang mula diperkenalkan pada awal tahun 1980-an. Sesekali fikir ia seperti mustahil boleh berlaku sedemikian kerana tempoh tiga puluh tahun adalah agak lama.

Oleh itu, Kementerian Pelajaran diharapkan memberi perhatian serius terhadap isu ini dan jangan biarkan ia berpanjangan. Masyarakat tidak begitu jelas sektor manakah sebenarnya yang terbabit dengan fenomena itu. Namun logiknya ia besar kemungkinan terdiri dari pelajar-pelajar sektor luar bandar. Tentulah ada kekangan yang dihadapi mereka. kementerian barangkali lebih faham tentang perkara ini. Oleh itu atasilah ia supaya tidak berlarutan lagi.

Tiada ulasan: