Ahad, 14 Februari 2010

Sama-sama menjaga keselesaan memandu

Sekali lagi jalan raya dan lebuh raya kita akan berpesta dengan kenderaan menjelang musim cuti perayaan tahun baru Cina pada 14 Februari ini. Plus mengjangka kira-kira 1.3 juta kenderaan akan berada di lebuh raya utara selatan setiap hari, selama beberapa hari.

Bagi menghadapi situasi itu Plus dilaporkan akan menyusun jadual perjalanan untuk arah selatan dan utara dari KL dan sebaliknya, mengikut zon. PDRM pula dilaporkan akan mengerahkan 5,000 tenaga warganya bagi tujuan sama.

Ini tidak termasuk beberapa agensi lain yang berkaitan dengan jalan raya dan kenderaan. Jadi masing-masing dengan peranan tersendiri demi untuk keselesaan dan keselamatan orang ramai di jalan raya/lebuh raya. Lebih dari itu pengguna dan orang ramai sendirilah yang diharapkan agar sama-sama mengambil tanggungjawab di dalam menangani masalah ini dan mengelak dari berlaku kejadian-kejadian yang tidak diingini seperti kemalangan - berat dan ringan.

Hendaknya sedaya mungkin elakkan dari perlakuan yang boleh menjadi penyebab kepada kemalanagn dan lain-lain masalah seperti memandu terlampau laju, tidak mematuhi lampu isyarat, memotong ikut `suka hati' dan sebagainya . Saya catatkan begini kerana berpengalaman beberapa kali seperti ini ketika mengguna lebuh raya utara selatan pada musim perayaan pada masa lalu.

Tiada ulasan: