Rabu, 10 Februari 2010

Sokong pendaftaran pemilih automatik tetapi tidak setuju tindakan mewajibkan keluar mengundi

Oleh Salleh Saad

Cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mewujudkan pendaftaran pemilih secara automatik dan online amat dialu-alukan. Ini adalah satu langkah positif dari segi pengwujudan peluang luas kepada rakyat menunaikan hak mereka dalam sistem pemerintahan demokrasi di negara ini . Apatah lagi ia diberikan secara automatik . Sudah tentu langkah ini amat wajar disambut baik oleh seluruh rakyat.

Namun langkah mewajibkan keluar mengundi dan mengambil tindakan undang-undang ke atas mereka yang tidak keluar mengundi, saya berpendapat sesuatu yang tidak wajar. Ini kerana tidak semua orang berada dalam keadaan lapang atau `senang' dalam sesuatu waktu tertentu. Mungkin ada yang mempunyai urusan mustahak yang tidak dapat dielakkan, sakit, dan lain-lain keuzuran lagi. Semua ini perlu diambil kira seadilnya.

Lagi pun bagi memastikan berapa ramai yang akan keluar mengundi biarlah tanggungjawab itu dibuat oleh part-parti atau pihak-pihak yang bertanding di dalam sesuatu pilihan raya yang diadakan. Badan pengurusanan pilihan raya seperti SPR saya rasa tidak perlu mengambil tanggungjawab itu.

Parti atau pihak mana yang bekerja keras untuk mendapat kemenangan , mereka akan berusaha bersungguh-sungguh mencari pengundi-pengundi mereka. Bukan orang lain. Lagi pun dari satu sudut memaksa rakyat sedemikian akan mendatangkan implikasi yang tidak enak kepada parti yang memerintah sendiri. Perkara ini pun patut diambil kira juga.

Ini kerana ia melibatkan perasaan rakyat khususnya pemilih, sedangkan lazimnya perasaan itu boleh menetukan sikap dalam membuat keputusan memilih . Ini telah pun ditunjukkan di dalam keputusan pilihan raya umum lalu.

Saya rasa Malaysia tidak seperti negara lain dari banyak segi, misalnya dari segi pola politiknya, struktur rakyatnnya dan lain-lain lagi. Semua itu memerlukan pendekatan yang lebih berhemah. Oleh itu pada pandangan saya SPR tidak harus meneruskan niat mewajibkan pemilih keluar mengundi dan juga tidak perlu mengambil tindakan undang-undang ke atas mereka yang tidak keluar membuang undi.

Tiada ulasan: