Khamis, 4 Februari 2010

Wujudkan nilai tambah pasar tani

Oleh Salleh Saad

Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dilaporkan akan membuka 100 lagi pasar tani di seluruh negara pada tahun ini. Ini adalah satu perkembangan yang menarik lagi menggalakkan terutama bagi pengusaha hasil pertanian, khasnya dari kawasan luar bandar.

Kewujudan pasar tani bukan sahaja dapat membantu para pengusaha hasil tani yang bersekala kecil dan sederhana, tetapi merupakan juga satu tempat alternatif bagi golongan berpendapat sederhana dan rendah mendapatkan bahan-bahan keperluan harian dan lain-lain.

Barangan yang dijual di pasar-pasar tani di mana-mana pun adalah lebih kompetatif dan segar. Sesuai untuk semua lapisan masyarakat.

Saya ingin cadangkan agar kerajaan usahakan beberapa lagi nilai tambah pada pasar tani- pasar tani tertentu agar masyarakat lebih menggemarinya. Ini termasuklah memperbanyakkan promosi menerusi media massa , banner, poster dan sebagainya akan lokasi dan hari/waktu di mana terdapatnya operasi pasar tani. Tujuannya untuk menarik lebih banyak pengunjung.

Pengunjung tidak seharusnya orang tempatan sahaja tetapi kalau boleh, biarlah orang luar juga. Dan kenapa tidaknya jika ia dijadikan produk pelancongan.

Lebih menarik lagi kalau setiap pasar tani itu ada `DJ'nya sendiri untuk menguar-uarkan barangan yang dipasarkan. Ini bagi memudahkan pengunjung mendapatkan segera barangan yang diingini.

Tiada ulasan: