Ahad, 7 Mac 2010

Pendidikan urus emosi penting untuk kawal gejala sosial

Oleh: Salleh Saad

Kebelakangan ini kalau diperhatikan masyarakat kita sedang berhadapan dengan masalah kehilangan daya mengawal emosi . Dengan sebab itu boleh dikatakan saban hari ada sahaja laporan media mengenai pergaduhan, perceraian, pertengkaran, penderaan, pembunuhan dan pelbagai gejala lagi yang boleh dihubungkait dengan emosi amarah.

Bidalan Melayu lama menyebutkan, " Ikut rasa binasa, ikut hati mati". Itu cara orang zaman dahulu kala. Orang zaman sekarang tiada lagi bidalan seumpama itu . Bahasa sekarang tiada kiasan. Terus terang sahaja. Maka dalam hal ini orang zaman sekarang menyebutnya sebagai `tekanan emosi'. Jika kita sebutnya dalam bentuk `formula' ia akan menjadi begini: rasa + hati = emosi. Namun natijahnya adalah sama: kecelakaan/kebinasaan !

Saya bukan pakar psikologi. Namun dengan berasaskan pada pemerhatian mata kepala dan mata hati saya, saya dapati senario pematuhan sesetengah manusia akan tuntutan emosi dewasa ini semakin membesar . Ini menyebabkan mereka hilang pertimbangan kewarasan akal, lalu terjadilah pelbagai angkara dan gejala `jenayah'.

Secara tanpa kajian ilmiah , kita dapat rasakan sesuatu kejadian yang bersifat jenayah itu berlaku akibat tekanan emosi marah atau geram atau dendam dan sebagainya oleh pelakunya. Sementara itu keupayaan untuk mengurus atau mengawal emosi itu hilang atau tiada.

Perbuatan seperti mencabul, merogol, mendera bayi, membuang bayi dan sebagainya dapat disimpulkan sebagai berpunca daripda terlampau ditekan oleh emosi tertentu yang tidak mampu diurus lagi .

Tekanan emosi boleh ditangani dengan banyak cara dan dari pelbagai perspektif seperti perspektif pysikologi dan agama . Jika merujuk kepada Islam ia ada caranya tersendiri . Dalam satu artikel saya yang disiarkan oleh Utusan Mlaysia pada 16 Mac 2006 saya telah sebutkan salah satu cara daripada beberapa cara yang digariskan.

Memandangkan kesan berleluasanya angkara dari kesan buruk tekanan emosi , saya berpendapat sudah sampai masanya pihak berwajib perlu mengenengahkan pendidikan pengurusan emosi ke dalam kehidupan masyarakat kita sekarang, terutama kepada golongan muda remaja . Ia mungkin boleh dimasukkan ke dalam korikulum sekolah, latihan khidmat negara, kursus-kursus di pusat latihan belia, kursus perkahwinan dan lain-lain lagi.

Pelbagai sudut pendekatan saya rasa boleh digunakan. Sama ada cara Islam, cara psikologi atau lain-lain perspektif mengikut kesesuaian atau secara gabungan kepelbagaian perspektif.

Pihak kerajaan sendiri menerusi kementerian tertentu , rasanya harus mengambil langkah dahulu untuk diikuti oleh pihak lain.

2 ulasan:

ikan emas berkata...

Salam tuan,

silalah berkunjung ke blog saya..

Pandangan Orang Kampung berkata...

Sememangnya saya masukkan dalam senarai untuk dikunjungi