Ahad, 18 April 2010

Bersama kita baca dan renung ayat 11,12, dan 13 surah Al-Hujurat

Salleh Saad:


Mari sama-sama kita membaca dan merenungi maksud ayat-ayat al-Quran seperti berikut iaitu ayat 11, 12 dan 13 surah Al-Hujurat .

Ini agar kita dapat mengawal naluri ego kita supaya tidak melonjak terlalu tinggi dan dapat mengawal perasaan buruk sangka kita kepada sahabat-sahabat atau rakan-rakan kita serta dapat memelihara lidah kita dari memberi gelaran yang bukan-bukan kepada sudara-saudara kita yang lain.

Firman Allah SWT, maksudnya, " Hai orang-orang beriman, janganlah suatu kaum (puak) dari kalangan lelaki mengolok-olokkan puak yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olokkan) dan jangan pula dari kalangan wanita-wanita (mengolok-olokkan) wanita-wanita lain (kerana) boleh jadi wanita-wanita (yang diolok-olokkan) lebih baik dari wanita-wanita (yang mengolok-olokkan) dan jangan kamu mencela dirimu sendiri (yakni sesama mukmin kerana orang mukmin seperti satu badan) dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelar-gelar yang buruk. Seburuk-buruk panggilan ialah (panggilan) yang buruk sesudah beriman (yakni seperti panggil hai fasik, hai kafir dll) ; dan barang siapa yang tidak bertaubat maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim . " 

Seterusnya firman Allah (maksudnya): "   Hai orang-orang beriman , jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan atau keaipan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat-umpat sebahagian yang lain. Sukakah kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati ? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang."  

" Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha mengenal."

Dengan doa semoga kita mendapat taufik dan hidayah dari Allah SWT dengan berkat al-Quranul Karim.

Tiada ulasan: