Khamis, 20 Mei 2010

SPR marah DAP ?

Wauu! SPR betul-betul tersinggung dengan tindak tanduk DAP di Sibu baru-baru ini.

Betapa tidaknya , mengikut laporan akhbar Utusan Malaysia di muka surat 6 di bawah tajuk DAP biadap di Sibu - SPR, DAP dilihat sebagai "kurang ajar" dan "biadap" oleh SPR apabila pemimpin dan penyokong parti itu "menceroboh kawasan larangan" SPR dan membuat "sidang akhbar" dan  "boo" kepada petugas SPR.

Bagi SPR `perilaku seumpama itu tidak pernah berlaku dalam siri pilihan raya di negara ini'. Bagi orang ramai pula, pun sama ( tidak pernah lagi sebelum ini mendengar cerita seperti ini dilakukan oleh mana-mana parti politik di negara ini ) dan juga tidak pernah lagi dengar ungkapan SPR sedemikian rupa. Maknanya SPR benar-benar tersinggung

Dalam pada itu SPR memuji para pemimpin BN menerusi ungkapan , " Apabila calon BN menang di Bagan Pinang dan Hulu Selangor sebelum ini, para pemimpinnya duduk dengan tertib dalam dewan sementara menanti pengumuman tetapi DAP ini seoalah-olah mahu menguasai dewan.".

"Tidak seperti Barisan Nasional, apbila kami berdepan dengan DAP mereka seoalah-olah penuh dengan sikap prasangka dan tidak menghormati undang-undang ".


Ungkapan ini memberi gambaran jelas tentang perbezaan sikap dan tingkah laku antara pemimpin dan penyokong BN dengan pemimpin dan penyokong DAP.

Seterusnya SPR dilaporkan berkata, " Kami, petugas-petugas SPR bekerja sehari suntuk, janganlah bersikap kurang ajar dan seolah-olah hendak menunjuk ajar kami"

Demikianlah secebis `kisah dan tauladan '  yang disampaikan oleh SPR sebuah badan bebas pengendali pilihan raya yang berpengalaman di negara ini. Terpulang kepada diri kita masing-masing untuk menterjemahkannya ke dalam kertas undi mana-mana pilihan raya akan datang.

Tiada ulasan: