Selasa, 11 Mei 2010

Tidak perlu mansuh imuniti

Datuk Ibrahim Ali, wakil rakyat (Bebas) Parlimen Pasir Mas, Kelantan mencadangkan di satu sidang media di Kuala Lumpur agar imuniti wakil-wakil rakyat yang berucap di Dewan Rakyat dihapuskan supaya mereka boleh disaman dan dibawa ke mahkamah jika terdapat ucapan `fitnah terhadap orang lain'.

Saya rasa tidak perlu , biarkan peraturan itu kekal sebagaimana ia sekarang. Cumanya wakil-wakil rakyat sendiri perlu mengawal emosi masing-masing ketika berbahas agar tidak `terlajak' cakap..

Apabila seseorang wakil rakyat berbahas di Dewan Rakyat hendaklah meletakkan dirinya sebagai wakil kepada rakyat, bukan wakil kepada parti yang dianutinya atau atas sifat peribadi.

Dengan itu sentimen yang keterlaluan kepada parti masing-masing akan terhapus dan perasaan tanggungjawab untuk membela rakyat menjadi gantinya . Ini baru betul sebab rakyatlah yang meletakkan mereka di tempat itu.

Sekiranya itu dapat dialkukan saya kira pada waktu itu tidak lagi timbul ucapan yang berunsur fitnah memfitnah atau apa jua perkataan yang tidak patut atau tidak sesuai diucapkan akan terucap kerana `rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan .

Bukankah ini landasan sebenar yang perlu dipatuhi ?.Manakal imuniti itu  hanya sebagai `alat' sahaja bagi memudahkan dan melancarkan proses lontaran idea dan pandangan agar ia berjalan dengan bebas dan berkesan.

Tiada ulasan: