Jumaat, 4 Jun 2010

Tanpa subsidi, yuran belajar di universiti lebih RM14,000 satu semesta

Sebuah akhbar arus pada 1 Jun lalu melaporkan, tanpa subsidi pelajar asing atau tempatan dikenakan yuran pengajian lebih RM14,000 bagi setiap satu semesta dan bergantung kepada kursus yang diambil. Selama ini belanjanya tidak sebesar itu kerana adanya subsidi.

Membaca laporan berita itu saya menarik nafas panjang dan cuba membayangkan kemampuan saya, saudara mara dan adik beradik yang berada di kampung sekiranya ingin anak-anak melanjut pelajaran di peringkat tinggi. Mana kami di kampung yang miskin ini mampu. Itu baru seorang, bagaimana jika lebih dari seorang belajar serentak.

Tetapi mujurlah semasa anak-anak saya , anak-anak saudara saya dan yang lain-lain di kampung  sempat belajar di bawah pemberian subsidi oleh kerajaan.

Namun yang saya sangat bimbangkan kini ialah cucu-cucu saya nanti, kerana kami semuanya dari golongan kurang berada, bukan golongan kaya. Kami orang kampung. Mana ada glongan elit dan berada tinggal di kampung atau rumah teres di bandar.

Saya percaya tentu masih ramai lagi orang-orang yang segolongan dengan saya baik di kampung mahu pun di bandar , malah di kota besar juga , merasa bimbang terhadap masa depan anak-anak cucu mereka apabila kerajaan melahirkan cita-cita untuk memansuhkan subsidi..  

Tiada ulasan: