Khamis, 29 Julai 2010

Waktu operasi pasar raya UMNO ada kuasa

Naib Ketua Puteri UMNO, Shahanim Mohd. Yusof mengadu kepada akhbar Utusan Malaysia di Sungai Petani bahawa waktu operasi pasar raya besar yang bermula seawal jam 8 pagi itu memberi ancaman kepada peniaga-peniaga kecil, terutama mereka yang berniaga di pasar basah dan pasar tani.

Katanya ,"Pasar raya besar mengambil peluang memintas pembeli. Malah, tindakan menjual barangan yang serupa (di pasar basah dan pasar tani) dan ada kalanya jauh lebih murah, meninggalkan implikasi negatif terhadap peniaga kecil tempatan"

Menurutnya, " Dahulu ia dibenarkan beroperasi mulai pukul 10 (pagi) namun sekarang mereka buka seawal 8 pagi. Situasi ini meninggalkan kesan langsung kepada peniaga kecil tempatan yang rata-ratanya terdiri daripada orang Melayu dan bumiputera".

Tambahnya lagi," Lama kelamaan pasar harian atau pasar tani tidak dapat diadakan kerana pembeli lebih berminat pergi ke pasar raya besar"..

Sumber : Utusan Malaysia , 29 Julai 2010

Betul juga kata Naib Ketua Puteri UMNO itu. Namun , saya kira ia tidak sukar untuk mengatasinya. Kuasa membuat peraturan dan undang-undang ada pada tangan UMNO. Buatlah peraturan , selesailah masalah.   

Tiada ulasan: