Selasa, 31 Ogos 2010

Isu klip video: rakyat perlukan ketegasan kerajaan

Ada beberapa pedekatan yang diambil kerajaan terhadap beberapa `isu besar' kebelakangan ini dilihat tidak sejajar dengan bentuk sifat isu yang timbul seperti isu yang berat dan sangat dibencikan majoriti rakyat kerajaan mendepaninya secara berlembut, contohnya isu Meng Chee .

Kerajaan didapati masih menggunakan ungkapan berlembut atau berlapik ketika membuat kenyataan mengenai bakal tindakan yang akan diambil . Sama ada dia terbukti melakukan kesalahan atau sebaliknya maka itu bukan hujahnya kerana ia bergantung kepada siasatan polis . Serahkan perkara itu kepada polis .

Rakyat ketika ini mahukan kerajaan bukan sahaja tegas dalam tindakan terhadap isu-isu seperti ini, tetapi juga dalam membuat kenyataan supaya sejajar dengan perbuatan yang dilakukan . Dengan cara itu barulah ada gerunnya.  

Selain dari tindakan dan penggubalan dasar , kenyataan-kenyataan rasmi kerajaan juga boleh memberi impak kepada pembentukan sikap pengundi.

Beberapa insiden yang berlaku sebelum PRU ke 12 dulu misalnya, seperti `rusuhan' oleh sebuah kumpulan haram di sebuah kuil dekat Kuala Lumpur yang terang-terang dilakukan dan didedahkan pula oleh media tapi kesudahannya , atas campur tangan politik, kerajaan sendiri menarik balik dakwaan ke atas mereka. 

Akibatnya rakyat sangat marah dengan kerajaan dan kemarahan itu dizahirkan dalam petak undi. Sekarang apa sudah jadi. Inilah yang dibimbangkan.

Pada pandangan saya , pendekatan-pendekatan seperti itu seboleh-bolehnya hendaklah dielakkan , manakala yang lalu itu wajar dijadikan pengajaran  , di samping mengekalkan kepekaan terhadap perasaan dan sikap majoriti rakyat tanpa mengira kaum.

Saya cukup percaya bahawa semua kaum rakyat negara ini tidak suka perbuatan yang melampau yang dilakukan oleh mana-mana pihak .

Oleh itu ,  kerajaan patutlah hormati pendirian terbanyak rakyat, barulah pengaruh kerajaan tidak terjejas. Apa pun jangan biarkan rakyat rimas dan marah  .

Tiada ulasan: