Selasa, 3 Ogos 2010

Serahkan depot tahanan kepada agensi bersesuaian

Ruangan forum Utusan Malaysia hari ini menyiarkan komen seorang pembaca yang menamakan dirinya  PEMERHATI PENCEN dari Ampang mengenai 20 PATI mangsa pemerdagangan manusia yang meloloskan diri dari Depot Tahanan KLIA .

Mengikut pandangan beliau tugas menjaga pusat tahanan tidak wajar diserahkan kepada jabatan Imigresen kerana fungsi utama jabatan itu ialah lebih kepada perkhidmatan kaunter, terutama dari segi pengeluaran pasport antarabangsa dan lain-lain yang berkaitan dengan hal ehwal keluar masuk negara.

Pada beliau tugas menjaga depot tahanan sewajarnya diserahkan sama ada kepada polis atau jabatan penjara. Saya setuju dengan pandangan beliau itu.

Saya fikir eloklah pihak tertinggi di KDN melihat cadangan tersebut dengan penuh rasional dan seterusnya mengambil tindakan susulan semoga cerita meloloskan diri oleh rakyat asing dari depot tahanan kita tidak berlaku berulang kali dalam tempoh masa yang agak kerap. Ini memalukan negara.

Untuk menyalahkan seratus peratus kepada jabatan Imigresen pun, sehingga hendak menukar KPnya pun saya rasa kurang wajar juga. Apatah lagi jika tugas itu bukan tugas utama mereka yang memungkinkan mereka tidak dilatih secara mendalam , profesional dan holistik mengenai tugas berkenaan.

Jadi, apa salahnya jika tugas itu diberikan kepada agensi yang sememangnya tugas hakiki atau tugas utamanya menjaga tahanan. Ini kerana dengan kerusus khas yang diperolehi mereka, sudah pasti tugas dan tanggungjawab itu dapat mereka  kendalikan dengan berkesan dan sempurna.

Oleh itu, saya percaya kepimpinan tertinggi KDN tidak ambil mudah cadangan tersebut dan tidak terburu-buru mengambil tindakan `keras' ke atas KP Imigeresn dan anak buahnya. Saya bukan berniat untuk membelanya (siapalah saya) tetapi saya lihat cara itu tidak `smart'.

Sebagai gantinya kembalikan mereka kepada tugas utama mereka dan serahkan tugas menjaga tahanan itu kepada pihak yang lebih relevan. Meletak sesuatu pada tempatnya itu dinamakan adil dan bijaksana. 

Tiada ulasan: