Isnin, 23 Ogos 2010

Tazkirah Ramadan - jauhi sifat sombong

Kita sudah memasuki fasa kedua berpuasa dalam bulan Ramadan. Kewajiban berpuasa adalah untuk memelihara segala desakan nafsu supaya melakukan sesuatu yang boleh menjuruskan kepada sifat-sifat mazmumah seperti sombong, bakhil, dan sebagainya. 

Islam mengajar kita untuk tidak merasakan diri kita lebih dari orang lain dalam segala-galanya. Seorang muslim yang sebenar harus tidak bersifat sombong, termasuk memalingkan mukanya di hadapan orang lain dan tidak angkuh .

Al-Quran telah memberi petunjuk untuk perasaan, pemikiran , hati, dan roh seseorang agar tidak berasa  sombong tetapi sebaliknya sedar bahawa sombong itu hanya akan merugikan dirinya sendiri di dunia dan juga di akhirat.

Perhatikan mafhum ayat-ayat suci al-Quran seperti berikut :

1 -  Ayat 83, surah al-Qasas, " Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmatnya) itu, Kami untukkan ia bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan ; dan kesudahan yang baik adalah orang-orang yang bertakwa".

2 -  Ayat 18, surah Luqman, " Dan janganlah kamu memalingkan muka mu dari manusia (sebab sombong) dan janganlah berjalan di atas muka bumi dengan angkuh. sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri". 

Semoga kita sama-sama beroleh manfaat daripadanya. Wallahu a'lam bissawab.

Tiada ulasan: