Ahad, 5 September 2010

Amaran sahaja tidak mencukupi

Ketika saya di zaman remaja dahulu orang tua-tua di kampung saya sering menasihatkan saya agar , apabila saya berumah tangga pada suatu ketika nanti, tidak kerap menjerkah (tengking) anak-anak tatatkala memarahi mereka kerana kesalahan yang mereka lakukan, sebaliknya hanya sekali dan dua sahaja selain itu hendaklah terus menghukum mereka dengan hukuman yang sesuai seperti pukul dan sebagainya. Ini kerana, kata mereka , jika asyik jerkah tapi tidak diikuti dengan hukuman `setimpal' maka anak-anak tidak akan gerun (takut) dengan kita. Mereka tahu kita cakap sahaja tapi tak buat apa-apa pun.

Nasihat itu ternyata benar sekali. Apabila saya dewasa dan berumah tangga dan mempunyai beberapa orang anak dan malah beberapa orang cucu ketika ini saya dapati memang marah (amaran) sahaja tanpa diikuti dengan hukuman tegas , ianya tidak memberi apa-apa kesan ; apatah lagi `anak-anak' di zaman ini katakan !.

Begitulah juga apa yang saya nampak pada kelompok yang lebih besar. Sekiranya asyik dengan amaran sahaja, walau sekeras mana sekalipun, namun ia tidak ke mana-mana , melainkan MESTI bertindak tegas,  barulah orang gerun dan hormati kita.  

Tiada ulasan: