Rabu, 27 Oktober 2010

Dasar baru Dr. Rais

Buat pertama kali dalam gerakan kempen pilihan raya di negara ini parti pembangkang diberi ruang menggunakan saluran media rasmi kerajaan (RTM) walau pun  secara `bersyarat'. Dasar baru itu diumumkan oleh Menteri Penerangan , Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim di Gua Musang kelmarin. Ia sempena dengan bermulanya kempen PRK DUN Galas dalam Parlimen Gua Musang. 

Sungguhpun ia bersyarat tapi adalah satu perubahan dasar yang sebelum ini dilihat sangat `ketat'. Dengan keterbukaan dasar itu sekurang-kurangnya ada `transformasi' dalam penggunaan saluran media milik penuh kerajaan dan sejajar dengan beberapa perubahan dalam dasar pembangunan negara.

Usaha pembangkang untuk mendapat ruang itu selama ini kini nampaknya berjaya. Oleh itu, mereka secara adab dan adatnya perlu berterima kasih kepada Dr. Rais di samping tahu menggunakan kesempatan serta letakkan diri. Mereka juga, kalau mahu mesej mereka sampai kepada khalayak dan rakyat dengan lebih luas lagi maka mestilah juga bersedia mengawal dan memelihara segala perkataannya.

Ini semestinya, kerana waimma pihak kerajaan sendiri di RTM itu ada `gate keeper'nya yang akan menentukan `lampu hijau' atau `lampu merah' bagi setiap perkataan yang akan diudarakan. Ini kena difahami terlebih dulu . Cuma diharapkan tiada yang terlepas pandang dan terlepas tangan di pihak RTM sendiri.


Tiada ulasan: