Ahad, 17 Oktober 2010

Syawal, Zulqaidah , Sebahagian Zulhijjah adalah bulan haji - sama-samalah kita hormatinya

Mengikut kalendar Islam, bulan ini adalah bulan Zulqaidah-iaitu bulan kesesebelas . Sebelumnya ialah bulan Syawal. Mulai 1Syawal hingga ke 10 Zulahijjah dinamakan juga `Bulan Haji'. Oleh kerana itu bakal-bakal haji dari seleruh dunia sedang bergerak dengan pelbagai cara menuju ke tanah suci - Mekah dan Madinah bagi menunaikan ibadat haji serta umrah.

Untuk mengerjakan kedua-dua ibadat tersebut seseorang (Muslim/Muslimat) itu dikehendaki berihram (memakai pakaian tiada berjahit,  berwarna putih) berserta dengan niat mengerjakan ibadat tersebut mengikut syarat-syarat tertentu. Malah mesti mematuhi beberapa `pantang larang' sepanjang masa berihram itu .

Itu bagi mereka yang sedang mengerjakan kedua-dua ibadat tersebut itu, tapi bagaimana pula dengan kita yang tidak terlibat dengan kedua-duanya. Sudah pastilah kita tidak terikat terlalu rigit dan keseluruhannya dengan pantang larang itu namun,  apalah salahnya jika mempunyai keazaman walau pun untuk sekadar menghoramti bulan haji itu dengan sekurang-kurangnya membanyakkan ibadat zikrullah, selawat ke atas Nabi serta , kalau mampu kurangkan pertengkaran , banyakkan muhasabah diri, beristighfar dan seumpamanya.

Tiada ulasan: