Khamis, 11 November 2010

Akibat isu banjir wartawan jadi mangsa

Saya terkejut amat bila mendapati Ustaz Azizan, Menteri Besar Kedah `melenting' terhadap sekumpulan wartawan pada sidang media di pejabatnya kelmarin. Sungguh sama sekali tidak diduga insiden seumpama itu boleh berlaku.

Saya mengenali ustaz Azizan ketika sama-sama belajar di Maktab Mahmud Alor Setar pada sekitar tahun 1960-an dahulu. Beliau adalah senior saya. Semasa beliau menyambung pelajaran di universiti Al-Azhar, Mesir saya masih lagi belajar di MM.

Beliau mungkin tidak mengenali saya kerana pada waktu itu saya `orang baru' dan beliau adalah Ketua Pengawas. Sebagai KP tentulah ramai pelajar mengenalinya darpada beliau mengenali ramai pelajar.

Pada waktu itu beliau adalah seorang yang periang dan mudah bergaul. Namun setelah beliau pulang dari Mesir hingga sekarang saya tidak pernah menemuinya. Lebih-lebih lagi dengan kedudukan beliau sekarang.
Tidak mengapalah , ketepikan sahaja soal itu ! 

Yang ingin ketengahkan di sini ialah rasa terkejut saya dengan sikapnya itu. Beliau setakat yang saya tahu mempunyai kelulusan bukan sahaja dalam bidang syariah tetapi juga perundangan dan pernah menjadi pensyarah di institusi pengajian dalam dan luar negara. Ertinya beliau adalah seorang yang berilmu. Atas dasar itu beliau seharusnya lebih tenang dan rasional.

Memang mungkin terlalu tertekan. Tapi itu fenomena biasa bagi orang politik. Tekanan sana tekan sini, terutama oleh `musuh' dan pesaing, bahkan oleh rakan sendiri adalah perkara biasa saya kira bagi orang politik. Sebagai orang politik hakikat itu kena terimalah.

Saya bukan orang politik tulin tapi pergaulan saya dengan orang politik agak lama, iaitu tiga dekad lebih. Bagi saya itu satu tempoh yang agak lama untuk saya memahami sedikit sebanyak tentang `sepak terajang politik'.

Pada masa sama saya juga bergaul dengan rakan-rakan media . Boleh dikatakan semua jenis media . Bahkan pada masa dan tempat tertentu pergaulan saya dengan mereka saya anggap rapat seperti mana hubungan saya dengan rakan-rakan sekerja sendiri. Oleh itu, saya juga memahami seidikit sebanyak mengenai tugas mereka; selain saya memperolehinya menerusi kursus khas dan sebagainya.

Memarahi pemberita, terutama di lokasi sidang media atau di lokasi liputan saya kira ia bukan satu tindakan betul dan bijak. Ada cara lain yang lebih baik dan efektif. Antaranya perbetulkan fakta atau maklumat supaya mereka boleh laporkan semula di samping senentiasa wujudkan hubungan baik (PR) dengan mereka. Berbaik dengan semua orang adalah digalakkan oleh Islam.

Satu lagi yang boleh saya kongsikan di sini ialah bercakap di gelanggang politik tidak sama dengan bercakap dalam bilik darjah atau bilik kuliah. Ini kerana matlamat dan sasarannya amat berbeza dalam semua hal, termasuk kehendak dan keperluannya.

Kesimpulannya , bila mana mencebur diri ke dalam gelanggang politik mestilah bersedia menerima dan berhadapan dengan apa juga keadaan serta berusaha mendepaninya dengan lapang dada sekalipun ianya pahit untuk ditelan. "Mulut mesti manis, hati mesti baik...". Wallahu a'lam.

1 ulasan:

Pak Pelandok berkata...

bruk sungguh kelaku MB sorang ni......kata ustaz dan ulama.....tapi kelaku macam budak tak cukup akal......malu sungguh jadi org Kedah.....nasib....nasib....