Khamis, 30 Disember 2010

Bonus RM100.9 juta kepada peneroka tanda terima kasih kerajaan

Saya bukan peneroka Felda tetapi mempunyai ramai ahli keluarga dan rakan-rakan yang menjadi peneroka Felda . Ada di antara mereka menjadi peneroka seawal tahun 1960-an lagi ketika tanah-tanah di bawah rancangan Felda dibuka . Kebanyakan ahli keluarga dan rakan-rakan saya yang menyertai Felda ada di beberapa kawasan Felda di negeri Kedah dan selebihnya di Pahang.

Saya berharap mereka adalah di antara 94,281 peneroka Felda yang akan mendapat bonus (insentif peneroka) sejumlah RM100.9 juta yang akan dibayar mulai Januari tahun depan . Sungguhpun bonus itu dilaporkan akan dibayar dengan kadar antara RM400 dan RM1,200 , namun pasti ia dapat mengurangkan beban kewangan hujung tahun di mana biasanya setiap keluarga di negara ini menghadapinya.

Pemberian itu bolehlah diibaratkan sebagai tanda `terima kasih' kerajaan kepada para peneroka Felda  dan bagi peneroka pula diharapkan dapat menerimanya dengan penuh kesyukuran dan lapang dada. Mudah-mudahan dengan itu rezeki dan nikmat Allah akan bertambah lagi dari masa ke semasa.

Sebagai rakyat Malaysia amnya dan sebagai seorang insan yang mempunyai ahli keluarga dan sahabat-sahabat yang menjadi peneroka , meskipun saya bukan peneroka saya amat terharu dengan pemberian bonus itu. Saya percaya peneroka yang terlibat juga mempunyai perasaan yang sama. Wassalam.

Tiada ulasan: