Sabtu, 18 Disember 2010

Ubahlah pusat hiburan dekat masjid di Pekan Tanah Merah

Aku terkejut besar Pekan Tanah Merah dalam daerah Pendang ada karaoke. Dahlah tu dibuka dekat dengan masjid pula . Aku rasa sangat pelik. Bukan aku tak tahu Pekan Tanah Merah tu macam mana. Zaman aku kecik-kecik dulu Pekan Tanah Merah tu bukanlah besar sangat.

Waktu itu tahun enampuluhanlah . Sekarang ini dah tahun 2010 , nak masuk 2011 . Sekali sekala bila aku balik kampung aku lalu juga ikut pekan Tanah Mereh tu dan aku tenguk macam-macam perubahan dah berlaku dan macam-macam pembangunan ada.

Projek perumahan ada, bangunan kedai-kedai baru pun banyak , bukan macam dulu lagi. Kata kawan-kawanku yang lama dan baru masih tinggal di kampung-kampung sekitar pekan itu, sudah ada `pekan baru'. Masjid pun masjid baru. Aku pun pernah beberapa kali solat di situ sejak bangunan baru. Baguslah tu. Akupun seronok dengan pembangunan pesat itu.

Tapi yang aku sangat sedih ialah macam mana pihak berkuasa boleh benarkan pusat hiburan dibuka dekat masjid. Pada hal yang duk kerja di jabatan kerajaan itu aku rasa hampir semuanya orang Melayu/Islam. Kerajaan negeri juga sudah bertukar dari BN kepada PR.

Tergamak sungguh depa buat macam tu. Subhanallah. Aku haraplah apabila perkara itu dah keluar dalam surat khabar maka pusat hiburan itu hendaklah diubah ke tempat lain. Ini kerana atas apa alasan pun kedudukannya dekat dengan masjid (yang menjadi rumah ibadat orang Islam ) itu memang tak baik dan siapa yang buat dan luluskan lesen tu memang tak tahu adat .

Tiada ulasan: