Rabu, 26 Januari 2011

Bezakan Islam dan Muslim

Sesetengah pihak dari kalangan umat Islam sendiri mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan mengenai Islam, meskipun mereka dari golongan berkedudukan tinggi dan profesional. Mereka seolah-olah tidak mampu membezakan antara Islam dan Muslim. Atau mungkin disengajakan.

Apakah bezanya antara Islam dan Muslim atau umat Islam. Dalam definisi mudahnya Islam itu agama dan Muslim/Muslimat itu penganutnya.

Penganut mungkin terdiri daripada kalangan manusia dan jin. Pada diri manusia Allah ciptakan apa yang dinamakan sikap, nilai, tingkah laku dan sebagainya, manakala dalam agama pula terdapat apa yang dinamakan `ajaran' atau `syariat' .

Justeru sikap seseorang penganut Islam itu tidak wajarlah diungkapkan atau diistilahkan sebagai `ajaran' agama Islam itu sendiri.

Sekiranya sikap orang Melayu itu `jumud' dan sebagainya jangan kata itu sebagai ajaran Islam yang jumud. Mana mungkin seorang Islam `kondem' ajaran agamanya sendiri. Melainkan seseorang itu jahil murakkab.

Ajaran Islam itu datang dari Allah Yang Maha Mengetahui, bukan ciptaan manusia. Jika sekali pun nampak ianya `keras' seperti terdapat di dalam Hukum Hudud misalnya; itu adalah ketetapan Allah.

Malangnya ada juga segolongan umat Islam sendiri memperlekehkannya.

Tiada ulasan: