Sabtu, 1 Januari 2011

Cerita-cerita kemanusiaan yang menarik.......

Cerita-cerita mengenai kemanusiaan memang menarik. Boleh dijadikan teladan atau pengajaran, mencuit emosi dan hati dan kadang-kadang menghiburkan. Cerita-cerita kemanusiaan ini tak akan habis selagi manusia masih hidup di muka bumi ini. 

Kelamrin seorang lelaki warga emas berusia 110 tahun dari Alor Setar yang menduda sejak lama dan telah berkahwin sebanyak lima kali melahirkan hasrat hatinya untuk berkahwin lagi dengan mana-mana wanita yang sudi menerimanya; baik yang sebaya usia dengannya atau yang lebih muda.

Akhbar menyiarkan luahan hatinya itu dan hari ini pula akhbar menyiarkan respon daripada seorang wanita warga emas yang berusia 82 tahun dari Kuala Lumpur dan dia telah menjanda lebih 20 tahun. Dia tertarik dengan lelaki itu kerana antara lainnya `namanya dan matanya' sama seperti bekas suaminya .

Melihat kepada usia kedua-duanya, secara logik dan kebiasaan pastilah kedua-duanya sudah tiada lagi `nafsu' keinginan seksual lagi.  Kalau begitu , apakah yang mendorongkan kedua-duanya untuk berkahwin lagi setelah sekian lama `membujang'.

Jawapan tepatnya agak sukar . Namun beberapa andaian uat dibuat. Antaranya mungkin kerana desakan naluri kemanusiaan semula jadi yang Allah jadikan setiap makhluk-Nya secara `berpasangan' iaitu lelaki dan perempuan dan saling perlu memerlukan antara satu sama lain. Dan mungkin juga mereka berdua masih lagi ada keinginan seksual. Wallahu alam.

Apa pun andaian kita bahawa niat dan cara yang mereka itu adalah sesuatu yang baik yang perlu dihormati oleh masyarakat bangsa dan agamanya. Mereka penuhi tuntutan naluri atau sebagainya menerusi cara yang betul dan `sah' dari sudut hukum agama dan adat. Berbeza dengan sesetengah pihak yang memenuhi tuntutan nafsu atau naluri semula jadi itu dengan cara yang tidak betul dan yang membinasakan diri sendiri, keluarga dan masyarakat.

Oleh itu kita tidak salahlah jika didoakan agar hasrat mereka berdua dimakbulkan Allah di samping direstui keluarga.   

Tiada ulasan: