Khamis, 10 Februari 2011

ADUH ! Salah siapa ya ?

ADUH ! Dianggarkan seramai 465,201 penduduk Sarawak bakal terlepas mengundi pada pilihan raya negeri itu yang akan diadakan selewat-lewatnya Julai ini , jika tidak mengambil langkah bersungguh- sungguh mendaftar sebagai pengundi baru pada suku pertama tahun ini.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof dilaporkan berkata, mulai Januari lalu, bulan ini dan Mac depan adalah peluang terakhir untuk mereka mendaftar . Ini katanya, proses untuk mengesahkan status termasuk mewartakan daftar pemilih memerlukan masa empat bulan sebelum pilihan raya. Pilihan raya DUN Sarawak dijangka selewat-lewatnya Julai depan.

Menurutnya , andai kata Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak dibubarkan bulan depan bersempena cuti sekolah, kesemua 465,000 orang itu pastinya tidak boleh mengundi.

Bagaimanapun , beliau dilaporkan tidak menolak kemungkinan kebanyakan mereka yang telah mencapai usia kelayakan 21 tahun itu berada di Semenanjung sebagai pemastautin tetap dan bekerja.

Tapi "Salah siapa?" Tanya beliau .

"Sebab dah 'berbuih' SPR cakap, uar-uarkan namun kesedaran untuk mendaftar tidak ada langsung. Jadi, pada bulan ini dan Mac mereka kenalah mendaftar seberapa segera, itupun kalau ada kesedaran diri," katanya lagi kepada media .


BOK harap-harap mereka atau sebahagian besarnya akan segera mendaftarkan diri sebagai pemilih demi menunaikan tanggungjawab dan hak sebagai warganegara.

Tiada ulasan: