Selasa, 8 Februari 2011

Kempen Hari Tanpa Plastik di Pulau Pinang

SAYA ingin catatkan di sini sedikit penglaman mengenai kempen `Hari Tanpa Plastik' yang saya tempohi pada hari ini . Catatan ini bertujuan untuk mendedahkan beberapa perkara yang dilihat patut diberikan perhatian, terutama pemilik kedai - besar atau kecil, bumiputera dan bukan bumi putera, semoga dapat direnungkan di mana betul dan tidaknya dan di mana patut dan tidaknya dibuat oleh pihak-pihak terlibat seperti pekedai sendiri dan beberapa pihak lain yang mungkin boleh dikaitkan.

Ceritanya begini : Pada pagi tadi saya telah pergi ke sebuah mini market milik bukan bumiputera di sekitar kawasan Kepala Batas, Pulau Pinang untuk membeli beberapa barang keperluan dapur yang dipeasn isteri, termasuk beberapa biji bawang besar dan sayur sayuran. Seperti biasa pekedai membekalkan saya beg plastik. Ia menyenangkan saya membawanya  !

Pada petang ini saya bersama isteri ke sebuah `pasar raya' milik bumiputera di sekitar kawasan yang sama. Barangan yang dibeli lebih banyak dan lebih besar saiznya daripada barangan pagi tadi, termasuk sebungkus serbuk pencuci berat 3 kg. Pekedai /petugas memberitahu "kami tak dak (ada) beg plastik." Namun, pada masa sama beberapa pembeli lain yang sama-sama membeli dilihat dibekalkan beg plastik tanpa banyak soal.

Tanpa banyak cakap saya dan isteri bawa semua barangan yang dibeli keluar dan meltakkan di dalam raga motorsikal. Dalam hal ini saya fikir terdapat beberapa perkara dan isu yang boleh difikirkan bersama, termasuk pendekatan-pendekatan yang digunakan oleh pekedai-pekedai atau antara bumiputera  dan bukan bumi putera. Dalam kepala saya juga terfikir betulkah cara dan strategi dalam pelaksanaan dalam kempen `Hari Tanpa Plastik' ini ?

Tiada ulasan: