Rabu, 15 Jun 2011

Jangan jadi bangsa yang bodoh

Peribahasa Melayu pernah menyebut : "Orang bodoh menjadi makanan orang cerdik". Maksudnya sangat jelas: seseorang yang menjadikan dirinya, kelompoknya, masyarakatnya atau bangsanya bodoh, pastilah akan semua itu dijadikan mangsa untuk dipermainkan , di perkotak katikkan dan diperbodoh-bodohkan oleh orang lain , puak lain, kelompok lain atau bangsa lain.

Kesannya tentulah juga sangat besar. Lebih-lebih lagi jika melibatkan percaturan `politik' yang akan menentukan kedudukan `kuasa' .

Bangsa yang diperkotakkatikkan itu, lantaran kebodohannya, akan sentiasa dijadikan mangsa dan akan tunduk mengikut `telunjuk' pihak atau puak yang satu lagi itu. Pihak yang satu lagi itu akan menggunakan bermacam-macam cara dan helah , sama ada yang tersurat atau tersirat , yang jelas atau yang kabur , agar segala apa yang diingini dan kepentingannya dapat dicapainya .

Nah, jika melibatkan bangsa, agama dan negara akan hancurlah sudahnya bangsanya, agamanya dan negaranya. Mudah-mudahan barang dijauhi Allah daripada berlaku ke atas bangsaku - bangsa Melayu, agamaku - agama Islam dan negaraku- negara Malaysia. Amin, amin, ya Rabbal alamin.

Tiada ulasan: