Isnin, 20 Jun 2011

Orang Kedah patut bersyukur

Kedah Darul Aman (KDA) . Saya rasa cukup berkat dengan gelaran itu bagi negeri Kedah, negeri kelahiran saya. Selama saya hidup di negeri ini tidak lagi saya dengar dan lihat berlaku insiden-insiden yang mengancam keamanan negeri ini , kecuali pada zaman peperangan dunia kedua dan zaman darurat (1948 - 1960) dan tidak juga berlaku kekecohan serius yang diakibatkan oleh selisih faham politik , sungguh pun di negeri ini terdapat pelbagai aliran fahaman politik sebagaimana di negeri lain juga. 

Malahan sehingga berlaku pertukaran parti politik memegang tampuk kuasa pun ( 2008 - sekarang ) ia masih terus berada dalam keadaan aman dan tenteram . Tidak banyak kelihatan berlaku permasalahan sosial , mahupun ekonomi dan politik. Ertinya rakyat secara keseluruhannya dapat hidup dengan baik dan terus mendapat nikmat `kebajikan' dan keperhatinan daripada kerajaan; baik dari kerajaan pusat mahu pun kerajaan negeri meskipun dari segi ideloginya kedua-duanya terdapat pebezaan.

Oleh itu, saya kira semua rakyat negeri KDA ini, tanpa mengira kaum, agama dan anutan politik, wajarlah bersyukur ke hadrat Allah di atas limpahan nikmat keamanan dan kesejahteraan itu.


Tiada ulasan: