Khamis, 16 Jun 2011

Pendekatan Pemuda Umno Tepat

Saya tertarik dengan pendekatan terbaru Pergerakan Pemuda Umno untuk menyediakan 20 orang peguam bagi memberi khidmat nasihat guaman percuma kepada golongan pekerja yang menghadapi masalah dalam pekerjaan mereka sekiranya mereka membuat aduan di laman web yang disediakan iaitu http://www.aduanpekerja.my/ yang baru beberapa hari dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Laman web itu diurusetiakan oleh Sekritariat Pekerja Muda , Pergerakan Pemuda Umno yang dipengerusikan oleh Nazir Hussin Akhtar Hussin.

Menurutnya, " Melalui laman web ini juga , pihak sekritariat akan menjadi perantara kepada golongan pekerja dan kesatuan dengan pihak kerajaan. Usaha ini juga dapat membantu kerajaan dalam memperhalusi segala permasalahan dalam kalangan pekerja." (Utusan Malaysia 15.06.2011)

Yang penting mesti ada `jambatan' antara kerajaan dengan rakyat . Tanpa jambatan sukarlah hubungannya . Golongan pekerja juga adalah sebahagian daripada rakyat. Dengan wujudnya `perantara' seperti ini membolehkan golongan tersebut meluahkan `jeritan batin' mereka kepada pihak yang sebenar.

Lebih dari itu mereka juga tahu ke arah mana sebenarnya hendak dilontarkan `jeritan batin' mereka itu. Peluang dan ruang ini harus dimanfaatkan. Jadi, langkah Pergerakan Pemuda Umno itu betul dan tepat. Sebenarnya tidak rugi jika kita dapat menolong orang lain termasuk membantu menyelesaikan permasalahan yang dihadapi.


Tiada ulasan: