Khamis, 9 Jun 2011

Politik hidup dengan isu

Benarlah seperti kata sesetengah ahli bijak pandai mengenai politik bahawa : politik itu hidupnya dengan isu. Tanpa isu politik akan mati.

Justeru pemimpin-pemimpin politik yang dianggap `berjaya' di dalam kerjaya politiknya ialah apabila dia dapat menyelesaikan isu-isu politik yang timbul dengan jayanya.

Oleh itu, jika tidak ada isu, maka kenalah dicarikan isu agar , dengan penuh harapan, isu itu akan memihak kepada dirinya dan khemah politik yang didukunginya .

Dan sekiranya sama ada dengan secara kebetulan atau memang sebenarnya isu itu memihak kepadanya atau khemah politiknya maka justeru ruang pengaruhnya pun menjadi semakin luas . 

Jadi tidak hairanlah sekiranya ada sesuatu yang kita dengar atau kita lihat itu tidak sepatutnya timbul sebagai   isu yang diperdebatkan tetapi telah bangkit menjadi isu .....dan  panas . Panas.. dek kerana ia diperdebatkan oleh khalayak-khalayak politik - sama ada penyokong atau penentang.

Maka seseorang yang mencetus sesuatu isu itu atau menerusi proksinya tiba-tiba menjadi popular atau lebih popular lagi - sesuatu yang sangat diperlukan kepada politikus, terutamanya pada waktu pilihan raya. 

Begitulah secebis kisah tentang politik............

Tiada ulasan: