Khamis, 19 Januari 2012

Waw ! Rakyat Malaysia banyak wang

Waw ! Rakyat Malaysia banyak wang . Taraf hidup mereka sudah melambung tinggi . Betapa tidaknya. Menurut kenyataan Kementerian Pengangkutan pada tahun 2011 lebih 1.21 juta kenderaan baru didaftarkan. Lebih tinggi dari tahun sebelumnya.

Pada tahun 2010 hanya 1.15 juta kenderaan sahaja. Lebih mengagumkan sebahagian besarnya adalah kenderaan bersendirian (kereta dan motorsikal). Itu pun, kata menteri berkaitan , kerana disebabkan berlaku banjir besar di Bangkok dan tsunami di Jepun. Jika tidak pasti sudah lebih dari itu.

Wau ! Sungguh mengembirakan sekali . Apakah ini petunjuk kepada taraf hidup rakyat sudah meningkat atau kerana rakyat Malaysia suka berhutang atau kerana wujudnya dasar kewangan yang smart atau.....atau....atau...?  

Walau bagaimanapun , lagi banyak kenderaan dijual lagi banyaklah pendapatan negara, (kerana pelbagai cukai yang berkaitan dengannya dapat dipungut), dan lagi banyak pendapatan negara dipungut maka diharapkan lagi banyaklah juga program pembangunan untuk rakyat dirancang dan dilaksanakan. Rakyat senang kerajaan pun akan senang juga.

Tiada ulasan: