Jumaat, 18 Mei 2012

Bilakah agaknya pilihan raya ni akan diadakan ?

Jika pilihan raya umum ke 13 diadakan pada bulan September ini sebanyak lebih kurang tiga juta pemilih layak mengundi; demikian kata SPR seperti dilaporkan media baru-baru ini..

Kebelakangan ini cakap-akap mengenai pilihan raya ada di mana-mana sahaja dalam Malaysia ini. Orang politik ke, bukan orang politik, orang bandar ke orang kampung ke, orang tua ke orang mudaa ke , semuanya cakap pasal pilihan raya.

Tetapi yang menjadi masalah dan keliru sikit adalah fasal tarikh sebenar bila ia akan diadakan. Perkara ini hanya kerajaan atau parti yang memerintah di peringkat sahaja yang sangat tahu. Orang lain tu main agak-agak sahajalah

Kuasa menetap tarikh itu hakikatnya ada di tangan Perdana Menteri. Bila PM dah tetap beliau akan menasihatkan Yang Di Pertuan Agong bubar Parlimen serta seterusnya Dewan Undangan oleh Sultan atau Yang Di Pertua Negeri  dan SPR sebagai satu-satunya badan yang diberi kuasa mengendalikan pilihan raya akan mengumumkan segala proses yang ada kaitan dengan pilihan raya.

 Maka tarikh penamaan calon dan tarikh mengundi pun diumumkan, termasuklah mengira dan mengisytiharkan siapa menang dan siapa kalah. Siapa akan membentuk kerajaan dan siapa akan menjadi pembangkang. Baik di peringkat Pusat mahupun di peringkat Negeri.

Uniknya yang menang di peringkat Pusat iaitu menerusi kerusi-kerusi Parlimen tidak semestinya menang di peringkat Negeri iaitu menerusi kawasan-kawasan Dewan Undangan Negeri.

Jadi, parti yang tak dapat bentuk kerajaan pusat kerana gagal mendapat lebih 50 peratus kerusi di perigkat Parlimen tak semestinya gagal keseluruhannya .

Mungkin berjaya di peringkat Dewan Undangan Negeri. Maka dia pun bentuk juga kerajaan tapi di peringkat negerilah; bukan pusat.

Cumanya siapa-siapa yang yang berhasrat nak jadi PM akan menjadi masalahlah sebab tak menang seawajarnya di peringkat Parlimen.

Pun begitu , kena terimalah hakikatnya yang negara kita ini mengamalkan sistem demokrasi yang sedemikian bentuknya . Tak apalah tak dapat perintah pusat pun dapat juga perintah negeri. Cuma kuasanya sahaja lebih terbatas sikit.

Untuk menang semua sekali kenalah kerja kuat. Dalam politik ni kerja kuat tu termasuklah cakap kuat. Makna cakap kuat itu samalah dengan kerja kuat. Tapi cakap pun kenalah tengok juga, tambah lagi orang Islam, faham-faham sudahalh.

Apa pun jangan jadikan orang ramai sebagai mangsa `cakap kuat' dan kerja kuat sudahlah. jangan kerana kita kerja kuat dan cakap kuat orang ramai atau rakyat lintang pungkang hidupnya. Tak bolehlah macam ni.

Maki hamun, fitnah, serang sana serang sini, masam muka masam muka sini , ganas sana ganas sini dan sebagainya. tak usah buat macam tu. Tak baik. Buatlah cara elok sikit.

Kempenlah elok-elok, ikut pertauran, hormati undang-undang negara, patuh peraturan atau syariat agama serta tatasusila budaya kita.

Siapa yang ada namanya di dalam Daftar pemilih SPR itu, patutlah ambil tanggungjawab masing-masing dengan keluar mengundi di kawasan serta tempat mengundi yang ditetapkan atau yang kita sendiri pilih. Selamt mengundi.

Tiada ulasan: