Sabtu, 9 Jun 2012

Pembekuan pinjaman PTPTN ditarik balik, baguslah tu

Sebagai seorang bapa yang mempunyai beberapa orang anak yang pernah belajar di pusat pengajian tinggi kerajaan dan swasta dengan menggunakan wang pinjaman daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) saya amat mengalu-alukan langkah menarik balik pembekuan pinjaman terhadap pelajar-pelajar Universiti Selangor (UNISEL) seperti mana dilaporkan media hari ini. 

Langkah itu menampakkan kewarasan pihak berkuasa berkenaan di dalam menangani isu PTPTN yang menjadi riuh rendah di seluruh negara baru-baru. Isu yang dibangkitkan sebelum ini sebenarnya lebih bersifat politik kerana ia dicetuskan oleh orang politik, bertujuan untuk mencapai matlamat politik .

Ia tidak kena mengena dengan pelajar atau bakal pelajar . Yang ada ruang belajar, belajarlah bersungguh - sungguh kerana ia melibatkan masa depan. Biarlah orang politik menguruskan hal-hal politik. Tunggulah apabila sampai masanya nanti baru kita pula mengambil gilirannya.

Oleh kerana iasu tersebut timbul dalam konteks kepentingan politik maka itu boleh jadi tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa berkenaan pun nampaknya ada unsur-unsur politik juga. Namun tidak kena pada tempatnya. Kerana yang menjadi mangsa adalah para pelajar atau bakal pelajar dan masa depan mereka. .

Rasanya bukan semua yang menjadi mangsa tindakan itu mereka yang terlibat di dalam cetusan isu `tidak perlu kepada PTPTN ' itu. Itu pun jika ada yang terlibat.

Kadang-kdang apabila tak dapat tanduk telinganya dipulas pun tak betul juga. Itu tak adil namanya Kalau tandak yang buat, pulas tanduk sahajalah yang dipulas, jangan pula pulas telinga. Nanti tanduk tak dapat telinga pula terlepas sama.  

Tiada ulasan: