Ahad, 29 Julai 2012

Perlukah sebuah Majlis Ulama ?

Setiap orang ada pandangan tersendiri dan setengahnya pula ada muslihat tersendiri. Terpulanglah kepada diri masing-masing. Tapi bagi saya ia tidak perlu.

Ini kerana kita sudah banyak dengan pertubuhan atau agensi seumpama itu sama ada atas sifat NGO mahu pun kerajan sendiri . Semuanya berkaitan dengan ulama dan dakwah Islam; bukan sahaja di peringkat puast malahan di peringkat negeri juga.

Tapi keadaannya dari segi kewujudan timbul isu-isu kabur atau sebaliknya yang boleh menganggu kefahaman Islam masih berterusan juga. Isu murtad , isu gejala sosial, isu kekeliruan memahami syariat dan banyak lagi masih terus menjadi.

Apakah sebabnya terjadi demikian ?  Banyak andaian boleh dibuat . Di antaranya mungkin dari segi peadbirannya atau susun atur organisasinya yang tidak kemas, tidak releven, tidak menyeluruh dan sebagainya .

Maka sekiranya itulah faktornya , rasanya tidak perlulah kepada penubuhan sebuah lagi badan berkaitan seperti Majlis Ulama misalnya , memadai dengan apa yang sudah ada . Cuma buat ubahsuai atau tambah baiknya sahaja seperti selaraskan fungsi dan skopnya supaya tidak bertindih dan sebagainya dan pastikan yang objektif serta perananya jelas. Jangan ada elemen-elemen yang lain, selain dari masalah agama.

Tiada ulasan: