Selasa, 10 Julai 2012

Selamat berpuasa, semoga diampuni segala dosa lalu

Tidak lama lagi akan tibalah bulan Ramadhan di mana semua umat Islam tanpa mengira lelaki dan perempuan diwajibkan berpuasa sekiranya memenuhi syarat-syarat tertentu yang ditetapkan syarak.

Berpuasa maknanya menahan diri daripada makan dan minum serta bersetubuh dengan pasangan antara suami isteri pada siang hari. Ini pada level biasalah.

Untuk level yang lebih atas sikit ditambah lagi sikit elemennya iaitu mengawal anggota lahiriah dan panca indera dari melakukan perbuatan keji dan maksiat .

Dan peringkat lebih atas lagi ialah menahan hati dan pemikiran daripada melakukan perbuatan yang sama seperti berhasad dengki atau memikirkan keburukan orang lain dan seumpamanya. Sebaliknya hendaklah menggantikan semua itu dengan berzikir kepada Allah SWT dan berselawat ke atas baginda Nabi Muhammad SAW..

Setakat mana termampu lakukanlah semuanya itu mudah-mudahan mendapat puasa mabrur yang diberikan ganjaran pahala berganda-ganda daripada Allah SWT, Tuhan Maha Pencipta dan Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Satu perkara lagi sedaya mungkin elakkan dari berlaku pembaziran terutama ketika menyediakan juadah berbuka. Elakkan daripada terlalu membuat atau membelinya di pasar Ramadhan dan sebagainya dengan kuntiti yang terlalu banyak hingga tidak dapat dihabiskan dan terpaksa dibuang ke tong sampah setiap hari.

Juga cuba kita sama-sama elakkan lidah kita daripada berbicara sesuatu yang tidak dibenarkan syarak  Selain itu jika mampu kawalah mata, dan telinga dari melihat dan mendengar sesuatu yang dilarang syarak. Lakukanlah semampu mungkin, insya Allah mudah-mudahan kita termasuk di dalam golongan orang-orang yang diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu kerana keikhlasan dan keimanannya berpuasa , seperti yang disebut oleh Rasul SAW dalam sebuh hadis sahih baginda.

Oleh itu, penulis ingin di sini  mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca ruangan ini dan berharap agar dipanjangkan kepada mereka yang belum pernah mengunjungi halaman blog ini untuk  membuat kunjungan. Yang baik dari Allah SWT dan yang tidak baik dari kelemahan diri saya. 


Tiada ulasan: