Rabu, 25 Julai 2012

Tazkirah Ramadan - Ada Tiga Jenis Ulama


MAFHUM HADIS

Daripada Anas radhiallahu `anhu bahawasanya Nabi Solallahu `alaihi wassalam bersabda , " Ulama itu ada tiga jenis. Pertama yang alim yang hidup dengan ilmunya (yakni yang beramal dengan ilmunya) dan masyarakat juga `hidup' dengan ilmunya. Kedua, orang yang alim yang mana masyarakat mengambil manfaat dengan ilmunya tetapi dia sendiri membinasakan dirinya (tidak beramal dengan ilmunya) Ketiga, orang alim yang hidup dengan ilmunya (mengamalkannya) tetapi orang lain tidak dapat mengambil manfaat daripada ilmunya")


Keterangan

Orang alim ada pelbagai. Misalnya ada yang berperanan untuk diri dan masyarakatnya; sementara masyarakat sendiri sangat merasakan peranannya itu dan dia juga mempunyai kepakaran serta kemahiran di dalam memberikan layanan kepada semua lapisan masyarakat. Maka keberadaannya itu di tengah-tengah masyarakat laksana lampu yang menerangi segala kawasan dan ruang di sekelilingnya.

Ada pula orang alim yang mampu berperanan kepada masyarakatnya dari segi di mana orang lain dapat mengambil manfaat daripada ilmunya serta beramal dengannya, namun dia sendiri mengabaikannya seolah-olah seperti sebatang lilin yang menerangi  orang lain di sekelilingnya tetapi dirinya sendiri terbakar.

Sementara itu ada pula orang alim yang dia sendiri dapat mengambil manfaat daripada ilmunya tetapi tidak dapat dimanfaatkan orang lain kerana tidak mengajarkannya atau orang lain sukar  memahami isi penyampaianya.

Namun, ulama itu tetap berperanan kepada diri, masyarakat dan agamanya.

Tiada ulasan: