Isnin, 8 Ogos 2016

ANTARA PEDUMAN DEKATKAN DIRI
KEPADA ALLAH A'ZA WAJALLA


MAFHUM FIRMAN ALLAH :

"Dan bersegeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat keampunan dari tuhanmu; dan mendapat syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa "

"(Iaitu) orang-orang mendermakan hartanya pada ketika senang dan pada (ketika) susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang lain. (Dan) Allah menyukai akan orang yang berbuat kebaikan" - surah Ali Imran : 134

"Dan (juga) orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiayai diri sendiri, mereka segera ingat akan Allah lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka  - dan siapa lagi yang boleh mengampuni segala dosa selain Allah - dan mereka tidak lagi meneruskan perbuatan keji itu, sedangkan mereka mengetahuinya" - surah Ali Imran : 135

HURAIAN RINGKAS

1.  "Perbuatan keji" adalah merujuk kepada dosa besar yang mudaratnya tidak hanya menimpa diri sendiri tetapi orang lain juga seperti zina dan riba.

2. " Menganiayai diri sendiri" adalah melakukan dosa yang mudaratnya hanya menimpa diri sendiri sahaja; baik dosa besar mahupun dosa kecil.


Tiada ulasan: